De INPP-methode gaat uit van het idee dat leer- en
gedragsproblemen ontstaan door onvolgroeide reflexen.
Door de juiste oefeningen kunnen deze
reflexen zich alsnog ontwikkelen,
waardoor de problemen afnemen en zelfs geheel verdwijnen.
INPP kan o.a. helpen bij schrijfproblemen, leesproblemen, dyslexie, dyspraxie (DCD), ADD/ADHD, Asperger's Syndroom,
angst en paniek stoornissen, concentratieproblemen en leerproblemen
De INPP-reflex-integratie-therapie wordt uitgevoerd in meer dan 20 landen en heeft reeds duizenden kinderen geholpen sinds 1975. INPP België is de Belgische tak van het Institute for Neuro-Physiological Psychology.
Om gezondheidsredenen dienden we de INPP testingen bij Thinos stop te zetten, maar op de website van INPP Belgie kan je zeker wel een andere therapeut in je buurt vinden.
Het is niet omdat iemand hoogbegaafd is dat hij geen last kan hebben van leerproblemen. Dyslexie, dyscalculie, dysortografie, dysfasie, enz. komen regelmatig voor.
Hoogbegaafde kinderen leren anders dan gewone kinderen, ze maken een andere ontwikkeling door. Ze leren vaak door observerend te kijken, met hun verstand te beredeneren, zoeken naar oplossingen als het bvb. motorisch/lichamelijk nog niet lukt. Ze vergeten te oefenen. Hierdoor zien we vaak dat ze vroege ontwikkelingsfasen overslaan of niet goed door maken.
Wanneer de primitieve reflexen niet helemaal doorleefd worden, kan er een neuro-motorische onrijpheid ontstaan. De primitieve reflexen blijven nog nazinderen in het lichaam van een 7-jarige (of oudere) en de posturale reflexen ontwikkelen niet goed. Bij een neuro-motorische onrijpheid zien we vaak dat er zich leerproblemen en/of fysieke problemen voordoen.
Enkele symptomen of leerproblemen die gepaard gaan met neuro-motorische onrijpheid:
Primitieve reflexen zijn reflexen die bij de geboorte aanwezig zijn. Een reflex is een automatische reactie. De functie van deze reflexen is om de ontwikkeling en overleving van de baby te waarborgen. Normaal gesproken "groeien" deze reflexen uit het systeem als ze niet meer nodig zijn. Reflexen die niet verwerkt zijn, brengen allerlei symptomen met zich mee.
De posturale reflexen (houdingsreflexen) nemen het, als alles normaal verloopt, over van de primitieve reflexen.
Het hele verhaal van reflexen is een opeenvolging van mechanismen die gewoon bij ieder mens aanwezig zijn en zorgen voor motorische ontwikkeling in combinatie met de hersenontwikkeling. Doen, waarnemen, onthouden. Wat bij hoogbegaafde kinderen zo anders is, zijn de compensaties die zij al vroeg vertonen.
De motorische ontwikkeling start vanuit de hersenstam. Hoogbegaafde mensen hebben meer actieve
hersenverbindingen dan andere mensen. Daardoor kunnen zij voor een probleem dat ze niet direct kunnen
oplossen een omweg aanleggen. Je kunt van A naar B op een makkelijke manier. Als dit niet direct lukt
omdat je motorisch/lichamelijk nog niet zo ver bent, maar je wil is wel al heel groot, dan zoek je een
andere manier. Dan leg je een neurologische omweg aan.
Veel kinderen zie je op deze manier al heel jong compenseren, juist omdat ze de lat zo hoog leggen
voor zichzelf. Zo leggen ze veel omwegen aan om te kunnen blijven presteren. Deze verbindingen zijn
dan cognitief aangelegd, in de hogere hersenen, in plaats van
motorisch, in de hersenstam. Zo zie je
bvb. dat een kind dat wilt leren lopen of fietsen, gaat observeren hoe het moet en dan plots begint te
fietsen of te lopen. Hierdoor slaan ze de oefenperiode over. In de motorische ontwikkeling wordt
daarbij dus iets overgeslagen en niet geoefend, wat anderen wel doen. Hierdoor worden
bepaalde verbindingen van de lagere naar de hogere hersenen niet
versterkt. In principe kan dit wel, maar er
wordt voor gecompenseerd en we zien geregeld dat het kind daar op een bepaald moment last van
ondervindt.
Normaal moet een primitieve reflex in de eerste levensmaanden geoefend worden en na het eerste levensjaar geïnhibeerd zijn, om zo de posturale reflexen te laten ontwikkelen. Deze moeten aanwezig zijn voor 3,5 jaar en hebben we nodig voor een optimaal functioneren in het verdere leven.
Een reflex stimulerend programma bestaat uit bepaalde fysieke, stereotype bewegingen die gedurende
10 tot 12 maanden ongeveer 5 tot 10 minuten per dag worden geoefend.
Deze bewegingen zijn op een gedetailleerde kennis over
reflexchronologie en normale kinderontwikkeling gebaseerd.
Uit onderzoek stelde men vast dat baby's in hun eerste levensjaar een reeks stereotype bewegingen maken.
Bij INPP stelde men vast dat bepaalde bewegingspatronen die in de eerste levensmaanden worden
uitgevoerd, een natuurlijke inhibitor van reflexen bevatten, en dat primitieve reflexen actief kunnen
blijven als een kind deze bewegingen nooit in de juiste volgorde heeft uitgevoerd.
Met behulp van gestileerde oefenprogramma's, die dagelijks worden
uitgevoerd, is het mogelijk de
hersenen "een tweede kans" te geven, en zo te zorgen dat de reflexen in de juiste ontwikkelingsfasen
worden uitgevoerd. Hierdoor kunnen fysieke, emotionele en schoolproblemen afnemen.
Dit programma werkt aan de reflexen maar ook op het evenwicht.